FC Groningen

FC Groningen in de maatschappij

FC Groningen in de Maatschappij heeft als doel om, middels de kracht van sport, een maatschappelijke bijdrage te leveren aan de samenleving in het verzorgingsgebied van FC Groningen. Meedoen, kansen creëren, goed voor jezelf en anderen zorgen en respect tonen voor mensen en omgeving, zijn hierin belangrijke kernwoorden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de kennis en expertise van de mensen binnen de organisatie, het imago van de club en de faciliteiten en mogelijkheden van het Hitachi Capital Mobility Stadion. Daarnaast worden ook de spelers en de medewerkers van de club ingezet om de gewenste doelen te behalen. Lees meer over onze projecten op de site!

Naar de website

OldStars

Met OldStars wil FC Groningen 60-plussers bewust maken van de voordelen van een actieve leefstijl en daarnaast de sociale contacten van deelnemers bevorderen. Walking Football is voor mannen én vrouwen, ervaring in voetbal is niet nodig om mee te kunnen doen. FC Groningen vertolkt wat betreft Walking Football een voortrekkersrol in de omgeving. De OldStars van FC Groningen worden tevens ingezet als ambassadeurs om ouderen te stimuleren meer te gaan bewegen. Daarnaast worden amateurclubs in het verzorgingsgebied van FC Groningen gemotiveerd en ondersteund zelf een OldStars-team te starten.

Sociale Activering

Sociale Activering geeft jongeren die, om wat voor reden dan ook, een afstand hebben tot de arbeidsmarkt de mogelijkheid deze te verkleinen (re-integratie). Dit gebeurt door middel van coaching en sport. Gedurende het project worden de deelnemers geactiveerd en werkt men op het voetbalveld aan de fitheid. Daarnaast worden ook buiten het voetbalveld handvatten aangereikt om weer een stap in de juiste richting te zetten. De deelnemers inspireren elkaar, tonen respect en zetten zowel op als buiten het voetbalveld stappen in het ontwikkelen van teamspirit, hun eigen talent en sociale vaardigheden. Deze tools kunnen worden gebruikt om een nieuwe start te maken.

Updates

Samen rookvrij!

19-08-2021 11:30

Supporters komen naar het stadion om te genieten van een voetbalwedstrijd. We willen ervoor zorgen dat al onze supporters dit kunnen doen in een rookvrije omgeving. We vragen alle rokers rekening te houden met hun medesupporters die niet roken. Supporters kunnen op een tribune, met vaste plaatsen, nu eenmaal niet een andere plek opzoeken. Daarnaast willen we ook een voorbeeld stellen naar kinderen die naar het voetbal komen kijken. Lees hier meer over rookvrije stadions.

Ons voetbal is van iedereen

19-08-2021 11:23

Miljoenen Nederlanders beleven wekelijks veel plezier aan voetbal: met het bord op schoot, langs de lijn of op het veld. Voetbal verbindt de samenleving. We beleven het samen. Van de pupillen tot het seniorenelftal, en van recreant tot profvoetballer. Talent en passie voor voetbal kennen geen huidskleur, leeftijd of achtergrond. Het voetbalveld is de plek waar Ahmad, Frenkie en Vivianne elkaar ontmoeten. Er is geen plek voor racisme in een verbindende wereld die het voetbal biedt en daarom zetten we samen racisme en discriminatie buitenspel. Lees hier meer over het initiatief tegen racisme en discriminatie.

Meer dan Voetbal veiling

06-07-2020 10:01

Het Nederlands betaald voetbal organiseerde van maandag 6 juli tot en met zondag 12 juli 2020 een online veiling tijdens de Meer dan Voetbal-week. Alle 34 profclubs deden mee door in totaal unieke items en arrangementen beschikbaar te stellen. Dit leverde veel positieve aandacht op door de media, duizenden bezoekers aan de campagnesite uit meer dan 65 verschillende landen en een opbrengst van ruim 65.000 euro. De opbrengst van de voetbalveiling is 100% naar de maatschappelijke afdelingen van de clubs gegaan.

Impact van clubs in de maatschappij

06-07-2020 10:00

De kracht van voetbal is enorm, ook buiten de lijnen. Alle 34 clubs uit de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie organiseren op wekelijkse basis projecten om mensen letterlijk en figuurlijk in beweging te brengen. Voor het bevorderen van een gezonde levensstijl, het tegengaan van eenzaamheid of het begeleiden van mensen naar werk. In samenwerking met PWC hebben de KNVB, Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie het rapport: ‘De impact van het betaald voetbal’ opgesteld om de waarde van het voetbal voor de maatschappij te onderzoeken. Bekijk hier het rapport ‘De kracht van voetbal’!